Hier zijn enkele opdrachten die in de les gegeven worden met daarbij het resultaat van de cursisten.
KLEURVLAKKEN
Kort geleden heb ik een interessante project afgerond met mijn cursisten.
De bedoeling was om te leren over kleurschakeringen en toonwaarden, maar daar kwam de compositie en het gebruik van de lijnen in de compositie bij. Het uitgangspunt was een tekening van je eigen huis (sommigen hebben voor een schip of een kerk gekozen) met een net van lijnen. Aansluitend een tweede, abstracte, net van lijnen opbouwen. Dus het leren balanceren tussen realiteit en abstract.
Ik ben trots op het resultaat van de cursisten!
PLEIN AIR
Op 5 juni 2018 was de laatste dag van de plein-air in het mooie Drenthe, Zuidlaarderveen. Vier volle dagen aquarelleren met prachtige weer. Zeer geslaagd en voor herhaling vatbaar. Voor velen een eerste keer om buiten te kunnen schilderen.
Het doel van deze studies is dat we de theoretische kennis die we binnen in het klaslokaal hebben opgedaan, buiten in de praktijk kunnen brengen. Door in de natuur zelf te zijn en daar te tekenen en te schilderen, zullen we ervaren dat de theoretische wetten van de kunst niet los van de praktijk staan.
De uitdaging was om een mooie positie te zoeken en om te leren spelen met het daglicht en hoe dit weer te geven. Geloof me maar, voor de meesten was dit niet zo gemakkelijk, maar er was veel enthousiasme én durf om het te doen. Zo leuk om te zien daar word ik blij van!!! Een deelnemer merkte op. “Opvallend is dat door één dag zó te mogen werken, het leerproces in het technisch aquarelleren qua inzicht sneller vergroot wordt”. Wanneer dit een van de doelen is naast de overige enthousiaste opmerkingen over de locatie, de begeleiding en de gezellige verzorgde sfeer, ervaar ik dit als een compliment voor deze dagen. Nogmaals dank! Conclusie: zeer geslaagd en voor herhaling vatbaar.
Gekreukeld papier
Pointillisme
Pointillisme, oftewel puntjes zetten, is niet gewoon gedachteloos stippelen. Het is een uitdaging om op deze wijze het schilderspalet te verbreden. Dan wordt, bijvoorbeeld, het groen niet alleen maar groen maar met toevoeging van absoluut alle kleuren. Welk deel van het groen moet overblijven om toch het gevoel weer te geven dan er toch met groen gewerkt wordt?