Workshop

Workshop "Tussen Malevich en Mondriaan in Vanderveen 25 september 2016






lees verder>>

over-ziczelf

Galyna Aguf is geboren in Oekraine. In haar jeugd woonde ze met haar ouder bij haar opa en oma, die een huis hadden met een stuk grond er omheen en veel dieren. Toen ze 4 jaar was gingen twee oudere neefjes van haar al naar school, waar ze een beetje jaloers op was, want ze wilde ook zelf graag naar school. Daarom speelde ze elke dag schooltje, waarbij ze de lerares was en al haar poppen en de kippen en de ganzen haar leerlingen. Ze hadden allemaal een eigen schriftje waar in Galyna het huiswerk maakte.
 
Tegelijkertijd was ze ook dol op tekenen. Op de kaften van de schoolboeken en de schriften had ze tekeningen gemaakt. Haar opa was een serieuze man en zei dat ze niet moest tekenen maar moest leren, omdat ze met tekenen geen geld kon verdienen.  Beide kinder dromen waren gesplitst totdat  ze later haar tekenstudio oprichtte. Want daar ging ze lesgeven in tekenen en schilderen.
 
Na de middelbare school heeft Galyna Aguf in Kiev de Kunst Akademie gedaan, afdeling Architectuur. Daar werd heel veel getekend en geschilderd, maar toch niet genoeg in vergelijking met de schilder- en grafiek opleiding. Ze waren druk bezig, soms letterlijk dag en nacht, met projecten waarbij tekenen en aquarelleren slechts een hulpmiddel was om te laten zien wat je dacht. Ze ontdekte dit pas later toen ze anderen moest leren tekenen en schilderen.
 
Ze kwam daardoor in een proces terecht waarin ze boeken begon te lezen over psychologie en hoe dit werkt in het 'Kunstproces'. Na veel lezen, vergelijken en nadenken begon ze opdrachten te bedenken die interessant, leuk en niet te moeilijk, maar wel heel leerzaam waren. Door die opdrachten kreeg ze veel ervaring en ook weer nieuwe ideeen. Soms heb je je eigen idee niet duidelijk genoeg aan een ander uitgelegd. Vaak is dat ook bijna niet mogelijk en dan bestaat er slechts 'een rode draad'. Een heel interessant proces voor haar persoonlijk, dat haar heeft geholpen om te groeien als mens en als onderwijzeres, maar ook voor de leerlingen omdat die weer van elkaar leren.