kommen met citroen

In het afgelopen seizoen heeft Tekenstudio Galyna Aguf drie workshops georganiseerd waarin de nieuwe ''Nat in Nat'' techniek werd geïntroduceerd.

Deze aquareltechniek waarbij steeds weer nieuwe verf wordt toegevoegd aan de voorafgaande nog natte lagen verf,  is door de deelnemers van de diverse workshops met enthousiasme ontvangen. Naast het plezier van de nieuwe uitdaging ervaart men vooral dat het experiment met de ''Nat in Nat''  techniek leidt tot  ''lossere'' en creatievere werkstukken.

Dat heeft ook andere cursisten geïnspireerd. Om de basis van de ''Nat in Nat'' techniek  te begrijpen worden daarom twee workshops van het vorige seizoen herhaalt.

Om te beginnen gaan we weer ''Witte bloemen op een donkere achtergrond''  schilderen. Als tweede oefening volgt ''Winterlandschap''.   Met deze beide workshops heeft men opnieuw de kans zich de basis van de ''Nat in Nat''techniek  door demonstraties en oefeningen verder eigen te maken.
Dit geldt zowel voor ervaren aquarellisten als voor beginners in aquarel of tekenen. 

Dan zijn er twee nieuwe workshops waarvoor de ''Nat in Nat techniek zich bijzonder goed leent: ''Wolken, stranden, water en lucht''  en ''Wollig, pluizig, zacht en donzig''.

"Nat-in-Nat" is natuurlijk de moeilijkste en "gevaarlijkste" aquareltechniek, maar je hoeft geen schilderservaring te hebben om mee te kunnen doen. Ook mensen die nog nooit getekend of geschilderd hebben, laten mooie resultaten zien.

Een goede techniek komt hier bij deze vorm van aquarelleren op de eerste plaats. Iedereen kan zich de basis van deze techniek in deze workshop eigen maken door demonstraties en oefeningen. Er wordt uitgelegd hoe je het papier en palet moet voorbereiden, welke pigmenten gebruikt moet worden en nog veel meer technische informatie.

Dus, als je geen angst hebt voor een groot wit papieroppervlak en je de technische aanwijzingen die gegeven worden opvolgt, zul je tot een goed werkstuk komen.

Voor ervaren schilders biedt deze workshop systeem, bewustwording en duidelijkheid wat betreft de aanpak van verschillende technieken. Door elementen van deze techniek samen te voegen met je eigen vertrouwde aanpak en stijl, leer je om gemakkelijker tot een "losse "schildering te komen. Iets waar elke kunstenaar naar zoekt.

Witte bloemen op een donkere achtergrond

Tekst volgt z.s.m.

WAAR:
Tekenstudio Galyna Aguf, Delft 77, GD Assen

WANNEER:
zaterdag 2 februari 2019

van 13.00 – 17.00 uur

KOSTEN:
€ 40,00 (excl. materialen)

€ 46,50 (incl.  materialen)

BUTTON-aanmelden

Winterlandschap

winterlandschap‘De verf bevriezen’

Het is prettig om van een witte winter te genieten, maar als de winter ons niet met wit verwent, dan moeten wij zelf die witte winter maar op papier creëren.

In deze workshop komen variaties op het thema “besneeuwd winterlandschap” aan bod. We gaan – bij gebrek aan sneeuw – niet  klakkeloos een foto of een ander voorbeeld naschilderen. Wat  in deze workshop aangeboden wordt is het principe van het schilderproces. 

Wit met wit, wit in wit, hoe leg je dat vast?

Met demonstraties van effecten en de uitleg hiervan kun je aan de slag gaan. Je kunt je daarbij oriënteren op  aangeboden voorbeelden of zo je wilt je eigen creativiteit volgen. We gaan “Nat-in-Nat” schilderen met behulp van maskeervloeistof of een vette stift.

 

WAAR:
Tekenstudio Galyna Aguf, Delft 77, GD Assen

WANNEER:
zaterdag 9 februari 2019

van 13.00 – 17.00 uur

KOSTEN:
€ 40,00 (excl. materialen)

€ 46,50 (incl.  materialen)

BUTTON-aanmelden

Wolken, stranden, water en lucht

In een open landschap zoals een kust- of zeegezicht,  wordt het grootste oppervlak van het tafereel vaak ingevuld door de lucht. De lucht is niet tastbaar, dit in tegenstelling tot het land. De lucht heeft heel subtiele schakeringen en geen scherpe contrasten. Die horen bij de grond.

Het diepe, open perspectief van lucht en zee is vanuit kunstzinnig standpunt gezien heel interessant en is technisch relatief gemakkelijk te realiseren.

Het grondoppervlak, het strand, het veld of de duinen hebben wat scherpere contrasten nodig. Dat bereiken we met zowel de natte als de droge aquareltechniek.

De langzame, transparante opbouw van kleur en het verschil in vochtigheid van het papier geeft  wisselende effecten. Zo vormt zich stap voor stap een sfeervol schilderij.

 

 

WAAR:
Tekenstudio Galyna Aguf, Delft 77, GD Assen

WANNEER:
zaterdag 30 maart 2019

van 13.00 – 17.00 uur

KOSTEN:
€ 40,00 (excl. materialen)

€ 46,50 (incl.  materialen)

BUTTON-aanmelden

Wollig, pluizig, zacht en donzig

Wat is er nu geschikter voor de ”Nat in Nat” techniek dan wollige, pluizige, donzige dieren!

De onscherpe effecten die door ”Nat in Nat” ontstaan kunnen we prima gebruiken voor het schilderen van dieren met diepe vacht. Mooie lange lokjes of een wollige vacht komen op deze manier goed uit de verf. Alles hoeft niet precies uitgebeeld te worden, in tegendeel, het moet ”gesuggereerd” zijn om tot een interessant en levendig schilderij te komen.

Aquarel ”Nat in Nat” biedt op brede schaal de mogelijkheid om van zacht en vloeiend, naar scherp en duidelijk te gaan.  Van pluizige borstjes, wollige staartjes en diepe vacht, naar scherpe oogjes en duidelijke neusjes.

WAAR:
Tekenstudio Galyna Aguf, Delft 77, GD Assen

WANNEER:
zaterdag 20 april 2019

van 13.00 – 17.00 uur

KOSTEN:
€ 40,00 (excl. materialen)

€ 46,50 (incl.  materialen)

BUTTON-aanmelden