kommen met citroenDe keuze aan aquarelmaterialen en de daaruit volgende technieken is tegenwoordig zeer uitgebreid. Het varieert van de glacerende schildertechniek, waarbij men objecten heel precies kan uitwerken, tot de lossere en nonchalantere “Alla Prima” wijze van schilderen. Daartussen vindt men een scala van combinaties van deze twee.

Voor dit najaarsseizoen is er een serie workshops gepland, waarin de "Nat-in-Nat" aquareltechniek wordt uitgelicht.

"Nat-in-Nat" is een aquareltechniek waarbij steeds weer nieuwe verf wordt toegevoegd aan de voorafgaande, nog natte lagen verf.

Eerst moet men inzicht krijgen in hoe de verf zich gedraagt op het natte papier.
Het spreekt haast vanzelf dat deze techniek zich moeilijk leent om sterk te detailleren. Men wordt door deze techniek min of meer gedwongen tot loslaten van je oude patronen en krampachtigheid.
Daar komt wel iets anders voor in de plaats, namelijk meer durf, meer vrijheid en daarmee meer artistieke expressie. Het resultaat is een schilderstuk met meer sfeer en levendigheid dan ooit.

"Nat-in-Nat" is natuurlijk de moeilijkste en "gevaarlijkste" aquareltechniek, maar je hoeft geen schilderservaring te hebben om mee te kunnen doen. Ook mensen die nog nooit getekend of geschilderd hebben, laten mooie resultaten zien.

Een goede techniek komt hier bij deze vorm van aquarelleren op de eerste plaats. Iedereen kan zich de basis van deze techniek in deze workshop eigen maken door demonstraties en oefeningen. Er wordt uitgelegd hoe je het papier en palet moet voorbereiden, welke pigmenten gebruikt moet worden en nog veel meer technische informatie.

Dus, als je geen angst hebt voor een groot wit papieroppervlak en je de technische aanwijzingen die gegeven worden opvolgt, zul je tot een goed werkstuk komen.

Voor ervaren schilders biedt deze workshop systeem, bewustwording en duidelijkheid wat betreft de aanpak van verschillende technieken.
Door elementen van deze techniek samen te voegen met je eigen vertrouwde aanpak en stijl, leer je om gemakkelijker tot een "losse "schildering te komen. Iets waar elke kunstenaar naar zoekt.

Witte bloemen op een donkere achtergrond

nat-in-nat techniek rozen op donkere achtergrondGewoonlijk bouwen we een aquarelschilderstuk, waarbij men “nat op droog”  werkt, op van licht naar donker. Men begint met lichte tinten en stap voor stap, laag over laag wordt het schilderij intenser en dieper van kleur. Het interessante van de “Nat-in-Nat” techniek is dat we meestal omgekeerd werken, van donker naar licht!

Tijdens dit spannende experiment gaan we witte bloemen afbeelden tegen een donkere achtergrond. Weer een bijzondere ervaring met “Nat-in-Nat” en het creëren van een los en levendig schilderij!

WAAR:
Tekenstudio Galyna Aguf, Delft 77, GD Assen

WANNEER:
zaterdag 13 oktober 2018

van 13.00 – 17.00 uur

KOSTEN:
€ 40,00 (excl. materialen)
€ 46,50 (incl.  materialen)

BUTTON-aanmelden

Vijftig tinten grijs

stadsgezicht nat-in-natVeel aquarellisten kennen de ervaring dat hun schilderij na een aantal lagen van kleurmenging  gedempt van kleur en daardoor slap en levenloos wordt.

We willen juist graag een krachtige aquarel!

Je ziet inderdaad om je heen dat de wereld veel grijs en grijsachtige laat zien en we weten dat je daarvoor kleuren moet mengen. Maar hoe voorkom je dat bruin en grijs de boventoon gaan voeren doordat ze na meerdere lagen mat en slap worden?

In deze workshop leren we bepaalde, vaste kleurcombinaties maken, waarmee  alle schakeringen en schiftingen van kunstig grijs tot stand komen. We gaan deze kleurcombinaties gebruiken in contrast met primaire kleuren, natuurlijk in de “Nat-in-Nat” techniek.

WAAR:
Tekenstudio Galyna Aguf, Delft 77, GD Assen

WANNEER:
zaterdag 17 november 2018

van 13.00 – 17.00 uur

KOSTEN:
€ 40,00 (excl. materialen)

€ 46,50 (incl.  materialen)

BUTTON-aanmelden

Winterlandschap

winterlandschap‘De verf bevriezen’

Het is prettig om van een witte winter te genieten, maar als de winter ons niet met wit verwent, dan moeten wij zelf die witte winter maar op papier creëren.

In deze workshop komen variaties op het thema “besneeuwd winterlandschap” aan bod. We gaan – bij gebrek aan sneeuw – niet  klakkeloos een foto of een ander voorbeeld naschilderen. Wat  in deze workshop aangeboden wordt is het principe van het schilderproces. 

Wit met wit, wit in wit, hoe leg je dat vast?

Met demonstraties van effecten en de uitleg hiervan kun je aan de slag gaan. Je kunt je daarbij oriënteren op  aangeboden voorbeelden of zo je wilt je eigen creativiteit volgen. We gaan “Nat-in-Nat” schilderen met behulp van maskeervloeistof of een vette stift.

 

WAAR:
Tekenstudio Galyna Aguf, Delft 77, GD Assen

WANNEER:
zaterdag 15 december 2018

van 13.00 – 17.00 uur

KOSTEN:
€ 40,00 (excl. materialen)

€ 46,50 (incl.  materialen)

BUTTON-aanmelden